Olemme kaikki olleet krapulassa. Heräät pahoinvoivana, suu kuivana ja jytisevällä päänsäryllä, juotuasi muutama juomaa liikaa edellisenä iltana.

Voisiko oikeiden ruokien syöminen tehdä ihmeitä? Nopea Internet-haku tuo esiin lukuisia mahdollisuuksia itsestäänselvyyksistä (juo paljon vettä) inhottavuuksiin (juo raaka munanvalkuainen). Kuitenkin tiede näyttää sanovan ”ei”, ruoka ei voi maagisesti kääntää tehtyä vahinkoa ja parantaa krapulaa.

Muun muassa alkoholi vähentää tärkeimpien vitamiinien (B1, B12, foolihappo ja sinkki) imeytymistä. Se saa sinut myös pissaamaan enemmän, joten vesiliukoisten vitamiinien taso (C- ja B-ryhmät) vähenee todennäköisimmin, kun takana on pitkä ilta alkoholin parissa. Käykin järkeen, että jotkut ruuat täydentävät näitä ehtyneitä ravintoainevarastoja paremmin kuin toiset.

Tämä naurettavan helppo aamiaisruoka on täynnä hiilihydraatteja, proteiineja, vitamiineja ja kivennäisaineita. Tarjoile aamiaisen kanssa lasillinen appelsiinimehua saadaksesi ylimääräistä C-vitamiinia.

Miksi tämä aamupala voisi auttaa? Se sisältää kaksi keskeistä ainesosaa energiatason palauttamiseksi:

Kananmunat

Emme suosittele raa’an kananmunan kulauttamista. Kananmunat ovat kuitenkin täynnä vitamiineja ja kivennäisaineita, mukaan lukien tärkeä B12, joka on ehtynyt elimistön aineenvaihdunnan ja alkoholin poistamisen seurauksena. B12 on elintärkeä hermoston terveyden ylläpitämiseksi ja se auttaa vapauttamaan energiaa ruoasta. Munat sisältävät myös A-, D- ja B2-vitamiineja ja ovat hyviä proteiinilähteitä, jotka keho hajottaa aminohapoiksi, jotka voivat auttaa maksaa käsittelemään alkoholia.

Keitetyt pavut

Aivan kuten munat, pavut sisältävät proteiinia. Kypsennetyt pavut ovat hyvä foolihapon ja sinkin lähde. Ne sisältävät myös lisättyjä suoloja ja sokereita, jotka voivat auttaa palautumaan kehon kuivumisesta aiheutuvista vahingoista. Ne tarjoavat myös hitaasti vapautuvia hiilihydraatteja, jotka antavat sinulle energiaa koko aamun. Jos et tee yllä olevaa reseptiä, koita lisätä oluthiivaa paahtoleivän päälle B12: n lisäämiseksi.

 

Lisää aamiaisia ​​krapulaa varten

Avokado paahtoleivällä – kaipaatko jotain vihreää? Avokado on hyvä vaihtoehto. Se sisältää runsaasti vitamiineja, erityisesti B6:ta. Se on myös täynnä tyydyttymättömiä rasvahappoja, joita kehosi tarvitsee pysyäkseen terveenä.

Kookosvesi – kuivuminen on yksi krapulan oireiden tärkeimmistä syistä. Sen lisäksi, että kookosvesi kosteuttaa sinua, se sisältää elektrolyyttejä (veressä olevia suoloja ja mineraaleja), kuten kaliumia ja natriumia, sekä sokereita, jotka auttavat täydentämään elintärkeitä varastoja.

Puuro – kaura antaa hiilihydraattipohjaista energiaa sekä sisältää kuituja ja mineraaleja. Ne sisältävät magnesiumia ja sinkkiä, jotka auttavat kehoa vapauttamaan ruoasta peräisin olevaa energiaa. Lisää marjoja saadaksesi lisää C-vitamiinia ja antioksidantteja.

 

Alkuperäinen artikkeli: https://www.bbc.co.uk/food/articles/hangover_breakfasts

Tilaa FCF-uutiskirjeja pysyt ruokatrendien aallonharjalla!
Kirjoita sähköpostiosoitteesi: