Saaristo ja maakunnat voittivat, Helsinki hävisi.
Naantalin keskustassa on Muumimaailman Eriskummallinen Kahvila. Siinä on jotakin samaa kuin koronavapaassa kesässä 2020, eriskummallinen kesä, toden totta. Olen kesän aikana itse aktiivisesti tukenut Turun ja Naantalin alueen saaristopalveluja (Parainen, Nauvo, Houtskär, Lappo, Hyppeis, Mathildedahl, Naantali, Rymättylä, Turku…) ja täytyy todeta, että täällä saaristossa on ollut todellakin erilainen kesäsesonki.
Eräs yrittäjä kiteytti asian erinomaisen hienosti, kun häneltä kysyttiin mielipidettä koronan vaikutuksesta liiketoimintaan: ”Ensin vietiin leipä suusta ja sitten se työnnettiin kokonaisena kerralla suuhun”. Saaristoyrittäjät on tehneet tänä vuonna jopa kolminkertaisia myyntejä aikaisempiin sesonkeihin verrattuna. Yrittäjät ovat uupuneita, mutta tottakai tyytyväisiä. Ajoitus oli loistava kesätoiminnalle, kesäpaikat saivat sesongin juuri sopivasti kahden aallon väliin ja valtiovalta teki loistavaa markkinointityötä ”Lähimatkailua, staycation, maaseutumatkailu, support local…” ja me suomalaiset teimme kuten pyydettiin.
Helsinki hävisi…
Toisen onni on toisen tuska. Helsinki elää kesällä ulkomaisista turisteista ja nyt ne puuttuivat. Pääkaupunkiseudun asukkaat tekivät kuten ministerit pyysivät, eli lähtivät kerrankin kehä kolmosen ulkopuolelle Välimeren sijaan. Kesän piti olla monelle se pelastus, mutta samanlaista onnistumista kuin maakunnissa ei valitettavasti nähty. Toki moni konsepti oli supersuosittu, mutta kokonaisuus jäi pettymykseksi. Pääkaupunkiseudun terassit vetivät hyvin juoma-asiakkaita, mutta ruokamyynnit jäivät vaisuiksi.
Pop up jatkaa suosiotaan
Kaikki uusi kiinnostaa kuluttajia. Ilmainen mediapinta somessa varmistaa suosion ja onkin mielenkiintoista nähdä, miten kuluttajat kilpailevat postauksista Senaatintorilla tai meillä Turussa Tuomiokirkkotorilla. Turun Tuomiokirkko ei ole koskaan näkynyt niin paljon suomalaisessa mediassa kuin tänä vuonna. Ei kirkollisista ansioistaan, vaan ravintolatoiminnan näkökulmasta. Minusta on hienoa, että tällaisiin uusiin integraatioelementteihin annetaan mahdollisuus.
Messukiertueet peruuntuvat, Food Channel Finland auttaa
Elintarviketeollisuuden uutuuksien esittely koki kovan kolauksen, kun klassiset tukkutapahtumat peruuntuivat koronan takia. Kustannukset ovat isot ja todellinen uutuusarvo jää usein saavuttamatta. Itse uskon, että tulevaisuudessa ei edes enää vastaavia järjestetä, sillä horeca-asiakkaat haluavat jatkossa aivan jotain muuta! Mieti, missä tulevaisuuden tuotteet esitellään ja missä asiakkaasi kohtaavat brändisi? Food Channel Finland on loistavassa vauhdissa ja nyt juuri meitä tarvitaan. Anna meidän huolehtia tuotteesi näkyvyydestä modernissa kanavassa ja säästät merkittävästi työ-ja raharesurssia muuhun tuottavaan työhön. Meillä on mediakortti valmiina, ota yhteyttä ja laitetaan tuotteet kaupalliseen menestykseen.
Aki Wahlman
Kokki/Yrittäjä
Foody Allen Oy
Food Channel Finland