James Bond tunnetusti suosii juomansa ”ravistettuna, ei sekoitettuna”, mutta elokuvassa No Time to Die – elokuvasarjan 25. osassa – Bondin näkyvin juoma on ilmeisesti ”pyöräytetty”.

Elokuva sai ensi-iltansa teattereissa viime kuussa, ja brittiläinen The Drinks Business-sivusto oli ystävällinen tarjotessaan täydellisen katsauksen James Bond- näyttelijän Daniel Craigin alkoholinkulutukseen 163 minuutin elokuvassa. Mielenkiintoista on, että vaikka martini on 007:n tunnetuin juoma – ja Bollinger ja Heineken ovat franchisen virallisia juomakumppaneita – punainen Boudreaux oletettavasti sai juomista parhaan roolin.

James Bond tunnetusti suosii juomansa ”ravistettuna, ei sekoitettuna”, mutta elokuvassa No Time to Die – elokuvasarjan 25. osassa – Bondin näkyvin juoma on ilmeisesti ”pyöräytetty”.

Juonipaljastuksia! Viitaten The Drinks Businessiin, sivusto kertoo, että elokuvan alkuvaiheessa Bond saapuu Q:n kotiin valmistelemaan illallista. ”Pöydällä on näkyvillä Château Angélus- pullo, jota Bond katsoo, ennen kuin kaataa itselleen suuren lasin – varmistaen, että St-Emilion Premier Grand Cru Classé A… saa paljon ruutuaikaa – enemmän kuin mikään muu juomamerkki elokuvassa”, sivusto kertoo. “Kontrastina hetki, kun Craig ottaa huikan Heineken-pullosta yökerhossa tavatessaan CIA:n Felix Leiterin.”

Siispä, miten suhteellisen pieni Saint-Emilion ylittää näkyvyydellään sekä samppanjabrändin, jonka tuotanto on siihen verrattuna kymmenkertainen, että yhden maailman suurimmista olutyhtiöistä? Turnilla, Bondilla ja tällä Bordeauxlla on vakiintunut historia: Château Angélus -verkkosivuston mukaan brändi ilmestyi ensimmäisen kerran vuoden 2006 Casino Royale- Bondissa, ennen kuin palasi uudelleen vuoden 2015 Spectre -elokuvassa. Vuonna 2019 Angélus julkaisi jopa rajoitetun erän 007-teemassa pullotettua vuoden 2007 vuosimallin käsin numeroituja magnum-pulloja, jotka pakattiin pähkinäpuusta ja nahasta valmistettuihin laatikoihin, ”sikarilaatikoiden tai ikonisten vintageautojen kojelautojen tyyliin”, James Bondin suurten intohimojen hengessä.

Drinks Business esittää idean, että alkuperäinen tuotesijoittelu on oletettavasti peräisin Angélus- omistajan Hubert de Boüardin ystävyydestä Broccoli- perheen kanssa (joka tuottaa Bond- elokuvat), ja kauppa saatettiin solmia vain pienellä määrällä viiniä ja käteistä.

Mutta riippumatta siitä, miten tämä viini loi tiensä viimeisimpään Bond-elokuvaan, ruudulla näkyy mitä kaanonilla tarkoitetaan, ja jos minulta kysytään, Bond, joka siemailee Saint-Emilionia on ainakin hieman tyylikkäämpi kuin Bond, joka juo olutta.