Talvi on tulossa ja virusten ja infektioiden esiintyminen on lisääntymässä. Tämä vuosi on jo nyt ollut vaikea, kun ihmiset kokeilivat kaikkia mahdollisia menetelmiä suojautua COVID-19-infektiolta. Talven alkaessa kannattaa varmistaa, että vastustuskyky on parhaimmillaan – mikä olisikaan parempi tapa kehittää sitä kuin hedelmät. Tässä talven sesonkihedelmät, joita kannattaa varastoida kehoosi juuri nyt.

Appelsiini
Appelsiinit ovat parhaimmillaan talvella. Ne sisältävät runsaasti kalsiumia ja C-vitamiinia, ja appelsiinin säännöllinen syöminen voi auttaa immuunijärjestelmää parantumaan. Se estää myös ihovaurioita, alentaa kolesterolitasoja ja auttaa laihtumisessa.

Granaattiomena
Kuka ei pitäisi näistä verenpunaisista kristallinmuotoisista hedelmistä, jotka ovat värikkäitä, mutta myös maukkaita? Granaattiomena on erinomainen verenohennuslääke, minkä vuoksi se on loistava hedelmä korkeasta verenpaineesta kärsiville. Granaattiomenan sanotaan myös taistelevan sydänvaivoja ja eturauhassyöpää vastaan.

Guava
Makea guava on todellinen talven suosikki. Hedelmä on täynnä C-vitamiinia ja antioksidantteja, jotka torjuvat vaarallisen vapaiden radikaalien toimintaa kehossa. Guavassa on paljon kuituja, jotka tekevät siitä erinomaisen ruoansulatukselle ja verensokeritason ylläpidolle.

Kiivi
Tämä kirpeä ja pehmeä hedelmä on maultaan ainutlaatuinen. Kiivit ovat täynnä C-vitamiinia, joka on tärkein vitamiini immuunijärjestelmän vahvistamiseen. Tämäkin hedelmä säätelee myös verenpainetta, estää veren hyytymistä ja auttaa jopa parantamaan näköä

Karpalo
Karpalot ovat kooltaan pieniä, mutta niistä on suuria hyötyjä virtsateiden infektioiden hoidossa ja maksan suojelemisessa. Nämä punaiset marjat maistuvat makean ja kirpeän sekoitukselta ja alentavat verenpainetta – jopa parantavat myös näköä.

Lime (Mosambi)
Yksi sitrushedelmien perheenjäsenistä, Mosambi-lime, on todella C-vitamiinirikas hedelmä. Tämä hedelmä tunnetaan myös nimellä makea lime ja se on parasta sekoittaa vaikka mehun joukkoon. Voit sekoittaa Mosambia tai perinteistä limeä esimerkiksi porkkana- tai punajuurimehuun. Vältä mehujen ylimääräistä siivilöintiä, koska se saattaa poistaa keholle hyödyllisiä kuituja.

Luumu
Luumu on hyvä vaihtoehto boostaamaan immuunijärjestelmää. Sanotaan, että talven aikana kannattaa herkutella kaikenvärisillä hedelmillä ja erityisesti sesonkihedelmillä saadakseen suurimmat terveyshyödyt. Näitä hedelmiä kannattaa siis varastoida talvikaudeksi.

Lue alkuperäinen artikkeli https://timesofindia.indiatimes.com/life-style/food-news/8-winter-fruits-you-must-eat-to-boost-your-immunity/photostory/78979811.cms?picid=7897981

Tilaa FCF-uutiskirjeja pysyt ruokatrendien aallonharjalla!
Kirjoita sähköpostiosoitteesi: