Salasana lähetetään sähköpostitse.

Corona-olutmerkin taustalla toimiva yritys on sijoittanut marihuanabisnekseen ja tutkii mahdollisuuksia valmistaa kannabisolutta.

Kuluvan vuoden maaliskuussa Yhdysvalloissa uutisoitiin alkoholiteollisuuden menettävän 2 miljardia dollaria tuloja oluenjuojien vaihtaessa lagerit kannabikseen. Eräs yritys näki ennusmerkit ja päätti niiden olevan 191 miljoonan dollarin arvoisia.

Constellation -yhtiö joka tuottaa muun muassa Coronaa, Modeloa ja useita muita alkoholijuomia ennen kaikkea Yhdysvaltojen markkinoille ilmoitti vastikään ostaneensa 9.9 prosenttia kanadalaisesta lääkemarihuanayhtiöstä nimeltään Canopy Growth. The Wall Street Journal -lehden mukaan yhtiön tarkoituksena on tehdä Canopyn kanssa yhteistyötä marihuanalla terästettyjen juomien valmistamiseksi. Constellation lähti näin ollen ensimmäisenä isona alkoholiyrityksenä mukaan kannabisbisnekseen.

Ja jos ei muuta, osoittaa Constellation samalla, ettei alkoholin ja kannabiksen tarvitse olla markkinoilla kilpailijoina. Yhtiö mieluummin osallistuu ja sijoittaa hiljalleen lailliseksi muuttuvaan marihuanateollisuuteen sen demonisoimisen sijaan. Samalla tulevaisuudessa mahdollistuvat erittäin kohtuuhintaiset isot kannabisjuomatuotannot, kun vielä toistaiseksi laillisen kannabiksen osavaltioissa sen hankkiminen on melko kallista.

Toisaalta samalla kuvioihin tulee täysin uusi päihde. Toistaiseksi kannabisolut on valmistettu ilman THC:tä, eikä siitä päihdy kannabiksen tavoin. Panimot käyttävät hamppua ja CBD:tä (kannabiksen sisältämää hallusinogeenivapaata kemikaalia) oluen makuprofiilin parantamiseen yrttisillä ja maanläheisillä aromeilla. Aiemmin tänä vuonna Lagunitas toi markkinoille kannabisterpeenejä sisältävän oluen, eli kannabisöljystä ruohon ja sitruunan vivahteita saavan oluen. Ja vaikka olutkäytössä olevat CBD ja hamppu eivät sisälläkään tajuuntaalaajentavia ainesosia, on ne silti määritelty huumeiksi osavaltioissa joissa kannabis ei ole laillista. Näin ollen niiden jakelu on edelleen vaikeaa myös Yhdysvalloissa.

Joka tapauksessa on selvää, että pienemmillä panimoilla on jo suoritettu onnistuneita kokeita kannabiksen kanssa. Ja kun mukana on nyt Constellationin kaltainen jätti, on selvää että kannabisolut tulee jossain kohtaa vaikuttamaan Yhdysvaltojen olutmarkkinoihin huomattavasti. Tosin on selvää, ettei isompi yritys voi alkaa myymään kannabisolutta ennen kuin marihuana on laillista läpi Yhdysvaltojen. Ensimmäisenä tavoitteena onkin kehittää alkoholiton kannabisjuoma Kanadan markkinoille jossa laillistaminen on jo aivan nurkan takana.

Lue alkuperäinen artikkeli.

Kuva: Sarah-Rose.