Salasana lähetetään sähköpostitse.

Kuvittele hodarit ja burgerit tirisemässä grillissä kuuman kesäpäivän kunniaksi samalla kun vieraat jo syövät vaivalla savustettuja ribsejä ja tuhtia perunasalaattia. Ja sitten kylään saapuu vegaani.

Hänen ruokavalioonsa sopii tarjottavista tasan vesimeloni. Suurin ongelma on tietysti nälkäiseksi jäävä vegaaniystäväsi, mutta myös muut vieraat missaavat hienoja makuelämyksiä – grillattu vegaaninen ruoka kun toimii aivan yhtä hyvin kuin grillattu lihakin.

Saksalaisten ruokabloggarien Nadine Hornin ja Jörg Mayerin kirja VBQ: The Ultimate Vegan Barbecue Book on omistettu yksinomaan grillatulle kasvisruoalle. Grillattu vegaaninen ruoka on vähintään yhtä monimuotoista kuin liharuokakin. Ja vaikka mukana on toki perinteinen tofukin, nousee todelliseksi tähdeksi munakoiso. Munakoisosta kun voit valmistaa niin misolla glaseerattuja pihvejä kuin hodarin täytettäkin. Kirjasta löytyvät ohjeet jopa ribsien vegaaniselle korvaajalle.

Vegaaninen grilliruoka voi toki olla kuivia kiekkoja lihankorviketta, vaikkei tarvitsisikaan. Tärkeimpänä vinkkinä grillattavat vegaanivaihtoehdot kannattaa aina marinoida vahvasti, sillä se auttaa proteiineja ja kasviksia imemään itseensä mahdollisimman paljon makua. Käytitpä sitten punajuuria, parsaa, kesäkurpitsaa tai paprikaa, kaikki kannattaa uittaa reilussa marinadissa ennen grillaamista.

Sama pätee toki myös tofuun. Mutta jos haluat todella hyvää, rapeaa ja maukasta tofua, kannattaa se ensin valuttaa kunnolla ja pakastaa. Sulaessaan se vapauttaa vielä lisää nestettä, jolloin saat aikaiseksi kiinteämpää ja maukkaampaa tofua.

Jos sen sijaan ajattelit kokata tempehiä, suositellaan se ryöpättäväksi suolavedessä ennen kypsennystä. Näin tempeh muuttuu joustavammaksi ja osa kasvisproteiinista johtuvasta vahvasta tuoksusta katoaa. Ja kuten kaiken muunkin kanssa, myös tempeh kannattaa marinoida ennen grillausta.

Kylkeen vielä majoneesiton perunasalaatti ja jälkkäriksi Oreo-keksejä joita myös vegaani voi syödä ja kaikki ystäväsi ovat tyytyväisiä vegaanit mukaan lukien.

Lue alkuperäinen artikkeli.