Salasana lähetetään sähköpostitse.

Katuruoka ja erityisesti ruokarekat ovat maailmalla nopeasti yleistyvä ilmiö ja ovat rantautuneet jopa Suomeen. Mutta mistä kyseinen trendi on saanut alkunsa?

Ruokarekkojen historia

Ruokarekka-bisneksen alku sijoittuu Yhdysvaltoihin, Rhode Islandiin ja vuoteen 1872. Walter Scott pysäköi kärrynsä paikallisen lehtitalon pihaan ja myi nälkäisille journalisteille leipiä, piirakoita ja kahvia. Scottin menestyksen innoittamana, vuonna 1888, nuori Thomas H. Buckley rakensi itselleen ruokakärryn. Buckleyn kärryt levisivät ympäri Yhdysvaltoja 275: teen kaupunkiin.

Joidenkin näkemysten mukaan ruokarekkojen esi-isä on texasilainen chuck wagon.  Vuonna 1866 karjapaimen, nimeltä Charles Goodnight, teki vanhasta armeijan rekasta itselleen ruokarekan, josta hän myi tekemäänsä ruokaa tienpäällä oleville miehille.

Modernit ruokarekat

Modernin ruokarekan synty sijoittuu vuoden 2008 Los Angelesiin. Paikallinen yrittäjä Mark Manguera ja Caroline Shin yhdessä kokki Roy Choin kanssa perustivat yhden ensimmäisistä ruokarekoista, Kogi BBQ: n. He yhdistivät korealaisen BBQ:n ja meksikolaisen tacon herkulliseksi, halvaksi ja erilaiseksi kokonaisuudeksi. Kogi BBQ erottui perinteisistä ruokarekoista tarjoamalla laadukkaista raaka-aineista valmistettuja annoksia, jotka olivat lähtökohtaisesti terveellisempiä ja rasvattomampia vaihtoehtoja. He hyödynsivät myös sosiaalista mediaa ilmoittamalla päivittäin, missä rekka liikkuu. Kogi BBQ:n menestys innosti myös muita kokeilemaan siipiään alalla.

Syntyperästään huolimatta, modernit ruokarekat ovat syntyneet tarpeesta ja halusta ruokkia nälkäisiä ohikulkijoita helposti ja nopeasti, ruoan laadusta tinkimättä.

Vuoden 2008 taloudellinen taantuma pakotti monet lahjakkaat kokit ulos perinteisistä ravintoloista kadulle ja ruokarekat mahdollistivat heidän luomusten pysymisen markkinoilla. Kaduilta löytyykin valtava valikoima erilaisia gastronomisia suuntauksia aina vohveleista fuusiokeittiöihin.

Ruokarekkojen kehitys tuskin on ohi. Rekkojen omistajat etsivät ja löytävät jatkuvasti tapoja vastata asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin ja uusia suuntauksia syntyy jatkuvasti. Vaikka ruokarekat olivat joskus löydettävissä ainoastaan toimistorakennusten edustalta, nyt niitä löytyy melkein joka nurkalta Yhdysvalloissa.

Suomessa ruokarekkoja löytyy toista kymmentä mutta ilmiö on maailman mittakaavassa erittäin pientä. Milloin trendi lyö itsensä kunnolla läpi Suomessa vai tapahtuuko niin lainkaan?

Alkuperäinen artikkeli luettavissa täällä